Ćwiczenia fizyczne stanowią jedną z podstaw zdrowego stylu życia. Pomagają nie tylko utrzymać sprawność i poprawić wygląd, lecz także wywierają korzystny wpływ na krążenie krwi i zapobiegają rozwojowi nadciśnienia tętniczego krwi. Ale czy regularny wysiłek fizyczny może pomóc w leczeniu
bólów głowy?

Pamiętaj, że wśród czynników mogących sprzyjać pojawieniu się napięciowych bólów głowy, a także wywołujących napady migreny, wymienia się przede wszystkim stres, niedosypianie, głód.

Zadbaj o regularne posiłki, wysypiaj się i ćwicz!

Udowodniono, że wysiłek fizyczny może zmniejszać częstotliwość napadów migreny. Przeprowadzono badania kliniczne z udziałem osób chorujących na przewlekłą migrenę, w których porównywano efekt ćwiczeń fizycznych, technik relaksacyjnych i stosowania jednego z leków zalecanych w profilaktyce migreny na częstość występowania napadów. Okazało się, że osoby ćwiczące 40 minut dziennie przez 3 dni w tygodniu po 3 miesiącach zanotowały taki sam spadek ilości napadów migreny, jak osoby przyjmujące lek profilaktyczny [1].

Jakie mogą być korzyści z ćwiczeń?

  1. Poprawa nastroju

    Podczas ćwiczeń fizycznych w naszych mózgach uwalniane są endorfiny, czyli hormony
    szczęścia. Są to związki zaliczane do tzw. neuropeptydów. Tłumią odczucia bólowe,
    odpowiadają za powstawanie uczucia przyjemności i zadowolenia [2, 3].

  2. Relaks

    Niektórym z nas trudno nazwać godzinny aerobik odpoczynkiem, ale pomimo, że nasze
    mięśnie pracują, nasz mózg odpoczywa. Gdy ćwiczymy, zwłaszcza w grupie, bywamy
    całkowicie skoncentrowani na czynnościach, które wykonujemy. Nie myślimy o pracy i problemach, relaksujemy się. Aktywność fizyczna jest doskonałym sposobem na zmniejszenie poziomu stresu.

  3. Poprawa jakości snu

    Zła jakość snu jest jednym z czynników wywołujących bóle głowy. Aerobik lub basen dobrze wpływają na układ krwionośny i oddechowy i dzięki temu wypoczynek jest spokojniejszy.
    Trzeba pamiętać, że dobroczynny wpływ na sen mają wyłącznie ćwiczenia wykonywane w
    porach najlepszych dla organizmu, czyli po południu lub wczesnym wieczorem. Aktywny
    relaks należy zakończyć 3–4 godziny przed snem.


Program „ Zrozum lepiej swoją migrenę z Excedrin Migrastop” został zainaugurowany specjalnie dla osób cierpiących na migrenę.

Jaki rodzaj ćwiczeń jest najlepszy dla osób z bólami głowy?

Osoby chorujące na migrenę muszą pamiętać, by bardzo ostrożnie dobierać rodzaj aktywności
fizycznej. Zbyt intensywny wysiłek fizyczny może być czynnikiem wywołującym napad migreny [4].
wiczenia fizyczne powinny być wykonywane regularnie, ale należy z nich zrezygnować w czasie napadu migreny, ponieważ mogą zaostrzyć jego przebieg. Osobom z migreną szczególnie poleca się zajęcia
jogi, które nie tylko zwiększają wytrzymałość mięśni, poprawiają krążenie krwi, ale również działają relaksująco [5]. Korzystnym rodzajem aktywności jest również aerobik [1, 2].

W napięciowych bólach głowy dobre efekty przynoszą zwłaszcza ćwiczenia relaksujące mięśnie szyi i ramion [2]. Udowodniono także korzystny efekt ćwiczeń Tai Chi. W badaniach naukowych wykazano, że osoby praktykujące ćwiczenia Tai Chi przez godzinę, 2 razy w tygodniu, po 15 tygodniach zgłaszały zdecydowanie mniejsze nasilenie dolegliwości bólowych i wzrost energii [6]. Płynne ruchy Tai Chi poprawiają krążenie i służą jako medytacja w ruchu, co redukuje stres.

Bibliografia

  1. Varkey E., Cider A., Carlsson J., Linde M.: Exercise as migraine prophylaxis: A randomized study using relaxation and topiramate as
    controls. Cephalalgia 2011.
  2. Daenen L, Varkey E, Kellmann M, Nijs J: Exercise, not to Exercise or how to Exercise in Patients with Chronic Pain? Applying Science to
    Practice. Clin J Pain. 2014 Mar 21.
  3. Fernández-de-Las-Peñas C: Physical therapy and exercise in headache. Cephalalgia. 2008 Jul;28 Suppl 1:36-8.
  4. Kelman L: The triggers or precipitants of the acute migraine attack. Cephalalgia 2007 May;27(5):394-402.
  5. Naji-Esfahani H, Zamani M, Marandi SM, Shaygannejad V, Javanmard SH: Preventive Effects of a Three-month Yoga Intervention on
    Endothelial Function in Patients with Migraine. Int J Prev Med. 2014 Apr;5(4):424-9.
  6. Abbott RB, Hui KK, Hays RD, Li MD, Pan T: A randomized controlled trial of tai chi for tension headaches. Evid Based Complement
    Alternat Med. 2007 Mar;4(1):107-13.